Güneş enerjisiyle dünya turu

İsviçreli jet pilotu Borschberg ve ekibi, gece uçabilen güneş enerjili uçaklarıyla geleceği değiştirmeye hazırlanıyor. Sıradaki hedefse 2015`te Dünya`nın çevresini dolaşmak.

 

İsviçreli jet pilotu Andre Borschberg, 2009`da partneri Bernard Piccard ile havacılık tarihini baştan sona değiştiren bir icada imza atmıştı. Güneş enerjisiyle çalışabilen "HB-SIA" adlı prototip uçak, İsviçre`nin Zürih kentinde ilk deneme uçuşunu başarıyla tamamlamıştı. "Solar Impulse Projesi" kapsamında 70 milyon euroya yakın bir bütçeye sahip olan ve Omega, Deutsche Bank ve Solvay gibi dev sponsorları arkasına alan uçağın deneme uçuşu, Wright kardeşlerin 1903 yılında ilk uçağı 30 saniye boyunca uçurmayı başardıkları tarihi olaya benzetilmişti. Güneş enerjisi ile çalışan uçağın mucidi Andre Borschberg, bugünlerde tarihe geçmenin planlarını yapıyor: Amaç, önce Amerika`nın ardından da Dünya`nın etrafında hiç durmadan uçmak. Borschberg ve Türk eşi Yasemin Borschberg Bilfen Okulları Fen Kulübü öğrencilerinin davetlisi olarak geçtiğimiz hafta İstanbul`daydı. Öğrencilerle bir araya gelen Andre Borschberg, 2015`te gerçekleştireceği dünya turu öncesi SABAH`a konuştu.

 

FİLMDEN ETKİLENDİ PİLOT OLDU

Sizi uçmaya iten neydi?

- 12 yaşındayken izlediğim bir filmden etkilenmiştim. Havacılık ve jetlere ilgi duymaya başladım. Sonra 20 yıl jet pilotluğu yaptım. Daha sonra farklı bir arayışla yola çıktığımda proje ortağım Bertrand Piccard`la bir araya geldik. Onun babası ve dedesi birçok icada imza atmış isimlerdi. Bir ekip kurduk. Solar Impulse`un amacı sadece sembol olan bir uçak üretmek değil. Doğadaki enerjiyle neler yapabileceğimizi ve hava kirliliğini nasıl önleyebileceğimizi tüm dünyaya duyurmak.

Peki duyurmayı başardınız mı?

- Kesinlikle evet. Yakıt kullanılan araçların enerjilerinin yüzde 85`i fuel-oil ve kömürken, çok azı gaz ve diğer enerji kaynaklarını kullanılıyor. Bu sonuç dünya kaynaklarının kötü kullanılmasına sebep oluyor ve hava kirliliği artıyor. Arabalar için de çok yakıt kullanılıyor ve çok talep olmasından dolayı fiyatlar artıyor. Finansal anlamda olduğu kadar kaynak kıtlığını da tetikleyici bir unsur.

Güneş enerjisi ile çalışan bir uçak gece uçuşu gerçekleştirebilir mi?

- Solar Impulse projesi öncesinde, sadece gündüz uçan tasarımlar oldu. Bizim projemiz, gece uçuşu için bir şekilde enerjiyi doğru kullanmalıydı. 1 m2`lik bir güneş paneli tüm gün boyunca 100 wattlık bir enerji biriktirir ama bu sadece saç kurutma makinesini çalıştırmaya yeter. 200 m2lik güneş enerjisi paneli ise bir scooter çalıştırabilecek güçtedir. O yüzden panel ne kadar büyük olursa biriktirilecek olan enerji miktarı da bu oranda fazla olacaktır. Projeye ilk başladığımızda uçak yapan bir firmaya "Yapabilir miyiz?" diye sorduk. Aldığımız cevap "Kesinlikle hayır"dı. Bunun üzerine biz de kendi ekibimizi kurduk.

 

EN BÜYÜK SORUN TÜRBÜLANS

2015`te yapacağınız dünya turu ne kadar sürecek?

- Bir kıtadan diğerine durmadan 20 gün süreceğini düşünüyoruz. İlk uçuşun 4 gün, ikinci uçuşun 5 gün süreceğini planlıyoruz. Aralarda durup uçağın şarj olmasıyla toplam sürenin uzayabileceğini düşünüyoruz.

Önceki uçuşunuzda hızınız saatte 70 km. idi. Dünya çevresindeki hızınız ne kadar olacak?

- Rüzgâr enerjisinden de destek alarak belki 100 km. hıza çıkabiliriz. Ne kadar hızlı gittiğimiz değil yolculuğumuzun kalitesi ve nasıl geçtiği önemli.

Havada en büyük problem nedir?

- Türbülans. Çıkış ve inişlerdeki türbülanslar en büyük sıkıntı.

www.sabah.com.tr

26 Şubat 2013

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR