Petrol gelirleriyle yeşil şehir …

Birleşik Arap Emirlikleri, Abu Dabi de Masdar adıyla dünyanın ilk eko-şehrini inşa ediyor.

 

Abu Dabi, son zamanlarda Masdar adı verilen eko-şehriyle adından söz ettiriyor. Aslında Abu Dabi, verimli toprağı ve temiz su kaynakları olmayan, çorak ve sert çölün üzerine kurulmuş, bunaltıcı sıcakların tüm yıl boyunca devam ettiği bir şehir. Tüm bu olumsuz koşullara rağmen şu anki dünya petrol rezervlerinin yüzde sekizlik bir kısmına sahip olması, Abu Dabi yi görece yaşanılabilir kılıyor.

 

Ama yukarıda sayılan tüm bu çetin iklimsel şartları aşmak için kullanılan yöntemler, Abu Dabi yi kişi başına yapılan petrol tüketimi listesinde birinci sıraya çıkarıyor. Bu tüketimin başlıca sebepleri kullanılan araçlar, havalandırma sistemleri ve denizden temiziçilebilir su elde etmek için yapılan tuzdan arındırma işlemleri. Dünyanın ilk ekoşehrini Abu Dabi de inşa etmenin, bazı simgesel sebepleri de var.

 

Örneğin Masdar, Birleşik Arap Emirlikleri nin petrol tükense bile sağlamlaştırmak istedikleri enerji şehri vizyonunu temsil ediyor. Bir diğer sebebi ise proje sorumlusu İngiliz mimari şirketi Foster & Partners ın temsilcisi Gerard Evenden şöyle açıklıyor : " Eğer bu projeyi Abu Dabi de hayata geçirebilirsek, dünyanın her yerinde başarılı olabileceğimizi de anlarız. " Masdar, 22 milyar dolar bütçesiyle, Çin in Dongstan projesini askıya almasından sonra şimdilik üzerinde çalışılan tek ekoşehir planı. Altı kilometrekarelik bir alana yayılması planlanan şehir, 50 bin kişiye ev sahipliği yapacak. Proje hayata geçtiğinde, dünyanın karbon salınımı yapmayan, güneş ve rüzgârdan faydalanarak kendi enerjisini üretebilen tek şehri olacağı gibi, ürettiği enerjiyi ihraç etme kapasitesine de sahip olacak.

 

Şehrin tamamı en fazla beş katlı binalardan oluşuyor. Uzun ve geniş yolların tercih edilmeyeceği şehir, kısa ve dar caddelere ayrılarak rüzgârın serinlik getirmesine olanak sağlayacak. Ayrıca, ulaşımın kişisel araçlarla yapıldığı bu kültürde bir yenilik olarak Masdar ın tüm sokakları araçlara kapalı olacak. Tüm bu devrim niteliğindeki fikre karşın Masdar da bazı çelişkiler söz konusu. Bunların ilki, bütün yolların araçsız projelendirilmesine rağmen toplu taşımacılığın seçenek dahiline alınmaması. Masdar taşımacılığı yer altından bile olsa kişisel yapılandırılacak. İkinci çelişki ise şehir planının, bu kadar yenilikçi düzene rağmen geleneksel modele göre yapılması.

www.sabah.com.tr / yaşam / 23 Ekim 2009

-.-

BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ Hakkında

Nüfus

Birleşik Arap Emirlikleri Devleti nüfusu yaklaşık olarak 4 milyondur. Nüfusu oluşturan başlıca etnik gruplar; Arap, Pakistan, Hindistan, İran, Afgan, Bangladeş ve Filipinlilerdir. Yıllık nüfus artışı % 5,5 civarındadır.

Coğrafi Konum

Birleşik Arap Emirlikleri Arap Körfezi nin ortasında yer almaktadır. Kuzeyden Arap Körfezi, batıdan Katar ve Suudi Arabistan Krallığı, güneyden Uman Sultanlığı ve Suudi Arabistan Krallığı ve doğudan Uman Körfezi ne sınır komşusudur. Birleşik Arap Emirlikleri nin stratejik coğrafi konumu Arap dünyasının güvenliği ve istikrarı açısından büyük önem taşımaktadır. Ülkenin yüzölçümü 83.600 km2 dir.

Ekonomi

Davetkar iş ortamı sayesinde BAE gerçek bir ticaret merkezi haline gelmiştir. İş hacmi açısından Hong Kong ve Singapur dan sonra dünyanın en yoğun 3.limanına sahiptir. Ülkede gelir vergisi alınmamaktadır ve ithalat vergisi Körfez Ülkeleri Gümrük Birliği anlaşmasına göre %5 tir. Ayrıca 150 ülkeden gelen bir işgücü rekabeti vardır. BAE Orta Doğu da internet ve cep telefonu teknolojisini özümsemiş bir ülke modelidir. Devlet, iş çevresinin internet teknolojisini ve onun sağlayabileceklerini anlayabilmesi için eğitim programları düzenlemektedir. Dubai Emirliği çok önemli bir ticaret noktasıdır. Emirlik; Palmiye Adaları, 2400 şirketin yer aldığı Jebel Ali Serbest Bölgesi, Dubai Internet City ve Dubai Media City ile yabancı yatırımcıları cezb etmektedir.

www.uaeconsulate.com.tr

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR