Yol Hazırlığı ve Yükleme

İster çadır ister karavan ister motokaravan, ne olursa olsun, bir kampçı için yol hazırlıgı ve yükleme çok önemlidir. Bilinçli ve dengeli yükleme, yolda karsılasacagınız sıkıntıların çogunu daha yola çıkmadan evvel rahatlatır. Bu yazımızda, bu işle ilgili bazı bilgileri sizlere aktarmaya çalışacağız.

 

1. Kampa götüreceginiz eşyaları büyük bir özenle seçiniz. Bu eşyaların sayıca az, fakat görecekleri iş açısindan çok yönlü olmalarına dikkat edin. Ağır eşyalardan kaçının. Özellikle mutfak levazımında plastik ve melamin türü malzeme bugün her yerde kullanılmaktadır. Bunlar hafiftir, kolayca kırılmazlar. Sert olmadıkları için diğer eşyalara zarar vermezler. Buzdolabı veya buzluk, ocak, gaz tüpü gibi mecburi malzeme kilo tuttuğundan diğer eşyalarınızı hafif seçerek dengenizi sağlayabilirsiniz. Her römork veya karavanın taşıyabileceği azami yük miktarı imalatçı tarafından belirtilmesi gerekir. Sizin kullandığınız araç için bu limiti öğrenin ve onu aşmamaya gayret edin.

 

2. Römork yerlestirmek bir sanattır. Eşyanızı aracınıza dengeli yerleştirin. En ağır yükleri yere ve dingile yakın yerleştirmeye gayret edin. Bir tarafa ağır bir yük koydugunuzda, aynı ağırlıkta veya ona yakın diğer ağırlıgı öbür tarafa koyun. Tek taraflı yüklenen ağırlık yol emniyetinizi azaltır. Karavanın üst dolaplarını giyecek, çamaşır gibi hafif yüklere ayırınız. Gaz tüpü ve su bidonu ile zaten ağırlaşan ön taraftaki koltukların altına nispeten hafif eşyalarınızı yerleştirin. Yolda giderken su bidonunu bosaltın veya çok az su bulundurun. Karavaın ucundan arabanın çeki demirine belirli bir ağırlık aktarılır. Bu ağırlıgın normalden fazla olması, atelajın (araba ve karavan bağlı iken meydana gelen araca verilen isim) dengesini bozar. Karavan kafasından çeki demirine intikal edecek normal ağırlıgın hesabı söyle yapılır : Arabanızın boş ağırlıgının %4-6 sını hesaplayarak karavan kafasında olması gereken ağırlıgın hudutlarını bulabilirsiniz. Karavanınızı yükledikten sonra tartarak kontrol ediniz. Bu iş için yapılmış özel terziler oldugu gibi, evde kullandığınız teraziyi kullanmak için, karavanın ayaklarını yerden kaldırın. Pilot tekeri terazinin üstüne yerleştirin. Bu esnada karavanın yere paralel olmasına dikkat edin.

 

3. Arabanın bagajına ağır eşya koymayınız. Ancak elinizin altında olması gereken hafif eşyalar dengenize tesir etmez.

 

4. Eşyalarınızı kullanma derecelerine göre yerleştirin. En çok kullandığınız eşyaları daha kolay alabileceğiniz bir yere, daha az kullandıklarınızı arkalara bırakın. Her eşyanın belirli bir yeri olmasını sağlayın. Ailenin her ferdine kendi eşyasını kendi ihtiyacına göre kendi yerleştirmesi mesuliyetini verin. Çıkıntılı ve sivri eşyalardan kaçının. Hem yerleştirmesi zor olur, hem de alırken ortalığı dağıtır.

 

5. Eşyalarınızı sağlam yerleştirin. Kırılan bir kavanoz veya şiseden etfafa saçılan un, yağ, sirke gibi malzeme sizi çok üzer. Bu acı sürprizlerle karşılaşmayan kaç kisi vardir aramızda ? Bardak veya cam kadeh gibi eşyalarınıza tahtadan bölmecikli kutular yapabilirsiniz. Olta kamışları, televizyon anteni,vs. gibi uzun esyalar için karavanın altında, şasiye bağlanan 10-15 cm. çapında plastik bir boru koyup, bu tip eşyaları orada götürebilirsiniz. Karavanımızı (römorkumuzu) yerleştirdiğimize göre, artık arabaya bağlayabilirsiniz. Bağlama sırasında yapılan işlemleri hep aynı sırayla yapmayı alışkanlık haline getirmekte yarar vardır. Bu sırayı şaşırmamak için isterseniz bir kağıda yazıp görünür bir yere asabilirsiniz. Bağlantı işlemi için şöyle bir sıralama örnek verilebilir :

 

a. Arabanın topuzunu karavanın kafasına mümkün olduğu kadar yakın yaklaştırın.

b. Karavanın dört ayağını yerden kesin. Pilot tekerin sıkı olması gerekir.

c. Karavanın pilot tekerini ve manivela kolunu kullanarak arabaya oturtun. Kilitlenme otomatiktir. Karavanın yerine oturdugu sesle anlaşılır. Çekerek kilitlenmeyi konrol edin.

d. Pilot tekeri havaya kaldırıp sıkıştırın.

e. Arabaya bağlandıgında, karavanın tamamen düz durması gerekir. Havaya kalkarsa veya burnunu aşagı dikerse, araba topuzunun yüksekliğini ayarlamak icab ediyor demektir.

f. Emniyet telini arabanın topuzuna takın.

g. Geri yükleme kolunun boşta olup olmadığını kontrol edin.

h. Elektrik fişini yerine takın. Fişi takarken virajlarda gerilme payı kadar boşluk bırakın. Bu pay yere değecek kadar fazla olmamalıdır.

ı. Karavanın el frenini indirin.

 

Bağlama işlemi bittiğine göre hareket etmeden önce son bir kontrolda fayda vardır. Bunun içinse şöyle bir sıralama örneği verebiliriz :

 

1. Karavan pencerelerinin, özellikle tavan penceresinin kapalı olup olmadığına bakınız.

2. Dolap, buzdolabı ve raf kapaklarını kontrol ediniz. Buzdolabının 12 V ile çalışması varsa ayarlayınız.

3. Gaz muslukları ve detantörü kontrol ediniz.

4. İç lambaları kontrol ediniz.

5. Kapı basamağını içeri alın.

6. İlk olarak hareket ediyorsaniz veya bir yerde uzun müddet kaldıysanız park lambalarını, sinyalleri ve stopları kontrol edin.

7. Araba aynalarının ayarını yapın.

8. Takriben 50 km. kadar yol yaptiktan sonra uygun bir yerde durarak römorkunuzu ve içini kontrol edin.

 

Önemli Not : Kamptan ayrılmak için toplanırken elektrik kablosunun ana tablodaki ucunu önce çekerek ceryan baglantısını kesin. Daha sonra karavandaki ucunu çıkarın. Bu yüzden can kaybı oldugunu unutmayın. Römorkunuza elektrik getiren kablonun römork tarafındaki ucunun dişi fiş olmasına dikkat edin.

 

Artık yola çıkmaya hazırız. İyi yolculuklar ...

-.-

Motokaravan Seçimi :

Nihayet bir moto-karavan sahibi olmaya karar verdiniz. Broşürleri karıştırmaya ya da piyasada karşınıza çıkan moto-karavanları incelemeye başladınız. Çeşit çeşit moto-karavan görüyorsunuz. Acaba bunlardan hangisi size uygun? Moto-karavan alırken veya yaptırırken nelere dikkat etmeniz lazım?

 

Bu yazıda çok çeşitli moto-karavan ailesinin genel özelliklerini inceleyerek, sizlere teorik olarak yardımcı olmayı hedefliyoruz. Aile yapısı, zevkleri ve kullanım amacına göre herkes kendi seçimini yapacaktır.

 

I . TAŞIYICI

Eskiden sadece Avrupa da bulunan ve ithal zorluklarından dolayı uzaktan yutkunarak baktığımız taşıyıcılar bugün artık Türkiye de rahatlıkla bulunabiliyor. Kullanılan taşıyıcılar genelde :

 

1. Peugeot Boxer / Citroen Jumper / Fiat Ducato (kısa, orta ve uzun olmak üzere 3 boyda, ve alçak/yüksek tavanlı)

2. Ford Transit (değişik uzunluklarda ve alçak/yüksek tavanlı tipleri var)

3. Renault Master (değişik boy ve tip)

4. Mercedes Sprinter (değişik boy ve tip)

5. Iveco

6. Volkswagen Transporter / Volkswagen LT

 

Bu araçların teknik özelliklerinin firmalarından rahatca elde edileceğini düşünerek, burada ayrıca belirtmedik.

 

II. MOTOKARAVAN TİPLERİ

Jeep büyüklüğündeki araçlardan tutun, kamyon üzerine veya otobüse yapılana varıncaya kadar çok çeşitli olmasına rağmen, bu yazımızda en çok rastlanan seçenekleri incelemek istiyoruz :

 

1. Fransızların "capucine-kapuçin", İngilizce "alcove" , bizde alkovan olarak geçen şöför mahalli üzeri yatak çıkıntılı. Piyasada % 44,5 ile en yaygın kullanım oranına sahip bu araç 5-6 kişilik aileler için ideal. Kabin içi alanı geniş ve kullanışlı. Buna mukabil uzun yolda kullanımı, çıkıntısından dolayı pek rahat değil. Kapuçin nedeniyle köprülerde,ağaç dalları gibi basık yerlerde dikkatli olmayı gerektiriyor. Çıkıntının araba şöför mahalli ile üstten ve yanlardan birleşme yerlerinin çok itinalı yapılması ve izolasyonu gerekli. Kötü yapılması durumunda hem estetik bozuluyor hem de su alması içerdeki mobilyalara ve eşyalara zarar veriyor. Konfor bakımından yüksek sınıfta yer alır.

 

2. "profil" moto-karavanların pazar payı % 29 olup uzun yol için ideal arabadır. Kendi arasında ikiye ayrılır:

 

a) Taşıyıcının çıplak şasesi üzerine dış ve iç yapısıyla bir karavan oturtulur. Bu tipte karavan genişliğini, iç yüksekliğini, kısmen de olsa uzunluğunu, kapı yerini ve genişliğini istediğiniz gibi ayarlama şansına sahipsiniz. Size uyan iç planı daha rahat uygulayabilirsiniz. Şasenin altında kalan karavan bölmelerini istediğiniz gibi yaparak gaz tüpü, su deposu, jeneratör, v.s gibi kullanım yerleri açabilirsiniz. Maliyeti diğerine göre fazladır.

 

b) Panelvan içersi tefriş edilerek yapılır. Minibüs tavsiye etmiyoruz. Zira camları dolayısıyla gerek yaşam mahremiyetinde, gerek izolasyonunda, gerek iç planlamada bir sürü kısıtlamalar getirdiği gibi, koltukları atacağımız için pahalıya geliyor. Bugün piyasada genel olarak 3 farklı panelvan bulunmaktadır. Kısa, orta ve maxi boy. Kullanımı rahattır, kilometreleri oburca yutar.Yanlız çiftler veya tek çocuklu aileler için idealdir. Kabin aksesuarları ve yapımı nedeniyle orta pahalı moto-karavan grubunda yer alır.

 

3. "integral" grubunun pazar oranı % 20,6 dır. Alkovanlı tip ile profilli arasında olup her ikisinin iyi yönleri burada birleşir. Kompakt yapısı dolayısıyla kullanım kolaylığını, alkovanın ferahlığını burada bulabilirsiniz. Şöför mahallini kesintisiz içine aldığından kabinleri oldukca geniştir. Kabin genişliği dış görüşü de muazzam ferahlatır. Burada insan kendini evinde gibi hisseder. Lux aksesuarlarıyla moto-karavanların en pahalı tipini temsil ederler.

 

4. Moto-karavanlar içinde otomobile en yakın gruptur. % 5,9 luk pazar payına sahiptir. İçersi çok küçük olduğundan konforu azdır. Bazılarında tuvalet bulunmaz. Fiyat bakımından en avantajlı gruptur. Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Mercedes Vito, VW Transporter gibi taşıyıcıların içinin düzenlenmesi ile meydana gelir. Şehir içinde ikinci bir arabaya gerek kalmaz. Aynı boyda Jeepler bugün şehir trafiğinde normal karşılanıyor. Tavanı yükselterek, çocuklar için 2 kişilik yatak yapılabiliyor veya açılıp kapanan tavan olabiliyor. Bu tür tavan kitleri yurtdışında hazır kit olarak var. www.kampkaravan.org / Mayıs 2010

-.-

www.solar-bazaar.com

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR