Kışa girerken aküye dikkat
İnci akü uzmanları araç kullanıcılarına kış yaklaşırken akü ve araç şarj sisteminin bakımına dair önemli bilgiler veriyor. Açık sistem akülerde hücrelerdeki elektrolit (asit+saf su) seviyelerinin kontrolü önemli.
Teknik işlemler ve kontrollerin mutlaka yetkili servislerde yapılması gerektiğine de değinen İnci Akü Teknik Servis Birimi, araç kullanıcılarını verdiği bilgilerle aydınlattı:
Akünün ömrünü uzatmak için:
‘‘Özellikle yaz aylarında sıcaklık artışına maruz kalan akü için, kışa girmeden ve kışın zorlu koşulları sonrasında yapılan bakımlar, akünün ömrünü olumlu yönde etkiler. İnci Akü olarak akülerde ilk olarak akü kutup başlarına bakılmasını tavsiye ediyoruz. Eğer kutup başlarında oksitlenme var ise, kutup başları üzerine sıcak su dökülür. Bu işlem esnasında akü kabloları sökülmeden, araç stop halindeyken işlem yapılması gerekmektedir. Fakat bazı araçlarda kutup başlarında sigorta grubu vb. olması sebebiyle bu gruba zarar vermeden işlemi yapmak gerekir. Sıcak su döküldükten sonra kutup başları küçük bir fırça ile temizlenir. Bu temizlik sırasında oksit çözücü ve benzeri kimyasallar kesinlikle kullanılmamalı.”
Saf su eklenmeli
“Aküdeki elektrolit; yani asit ve saf su karışım seviyesi, buşonlar açılarak mutlaka kontrol edilmelidir. Elektrolit seviyesi normal şartlarda plakaların bir parmak üzerinde olmalıdır. Eğer plakaların altında kalmış ise, saf su ilavesi yapılarak eksilme giderilmelidir. Aküye gereğinden fazla saf su ilavesi yapılırsa, araç çalıştığında, buşon deliklerinden suyun fazlası akar. Ancak bu durum, akü ve araç için zarar verici olabilir. Yarı kapalı sistem akülerde saf su dışında herhangi bir sıvı eklenmemelidir. İlave edilecek her farklı sıvı, plakalara ve plakalardaki aktif maddeye zarar verecektir. Bu da aracın kısa sürede performans kaybı yaşamasına sebep olur. İnci Akü NanoGold Start-Stop EFB ve Formul A serisi gibi kapalı sistem bakımsız akülerde ise her hangi bir sıvı ilavesine ihtiyaç duyulmamaktadır.”
Araç uzun süre kullanılmayacaksa...
‘‘Eğer araç uzun süre kullanılmayacaksa, (-) şase kablosunun akü ile bağlantısının kesilmesini öneriyoruz. Böylelikle araç üzerinde elektriksel tüketim gerçekleşmeyeceğinden, akü sadece ortam sıcaklığının etkisiyle deşarj olacaktır. Eğer ortam sıcaklığı 25°C’den düşük ise akünün deşarjı daha yavaş gerçekleşir. Eğer (-) şase kablosunun akü ile bağlantısı kesilemeyecekse, binek araçlarda, yani 12V’luk sistemlerde sabit elektriksel tüketim değerinin 25 (mA) miliamper’in altında olmasını tavsiye ediyoruz. Otobüs, kamyon gibi ağır vasıta araçlarda, yani 24V’luk sistemlerde, İnci Akü’nün tavsiye ettiği sabit elektriksel tüketim değeri 80 mA’nın altıdır. Elektriksel tüketimin artışı ya da elektriksel kaçaklar akünün kısa sürede deşarj olmasına yol açar. Uzun süre kullanılmadan bekleyen akü tekrar kullanılmak istendiğinde, akünün mutlaka yetkili servis tarafından voltaj ve yoğunluk kontrolünün yapılmasını tavsiye ediyoruz. Eğer voltaj ve yoğunluk istenilen değerlerde değilse, aküye redresör şarjı uygulanması bir gereklilikdir.’’
Araca göre akü kullanılmalı...
‘‘Araçlar ilk tasarım koşullarına uygun olarak seçilen akü ile donatılmıştır. İlave ışıkların veya müzik sisteminin eklenmesi, aracın LPG‘li ya da ticari araca dönüştürülmesi gibi kullanım şartlarının değişmesi durumunda, araç için yeni şartlara uygun akünün seçilmesini tavsiye ediyoruz. Zira araca uygun akü alınmaması durumunda, akü ve diğer elektriksel sistemler zarar görebilir.’’
www.radikal.com.tr / otomotiv
25 Ekim 2014