Yeşil Yıldız projesi ile otellere büyük tasarruf imkanı …

Otel sahipleri Yeşil Yıldız alarak işletmelerinde de milyarlarca liranın ceplerinde kalmasını sağlayabilirler.

 

Profesyonel Otel yöneticisi ve Turizm Yazarı Recep Arısoy son yazısında Yeşil Yıldız projesinin otellere ne gibi avantajlar sağlayacağını anlattı.

 

Elektronik Haber Ajansı (e-ha) muhabirinin Time Turkey Net kaynaklarından edindiği bilgiye göre Arısoy; "Bu projedeki amaç işletme sahiplerinin cebinde milyonlarca liranın kalmasıdır" dedi.

 

1993 yılında Turizm Bakanlığı tarafından başlatılan "Turizmde Çevreye Duyarlılık Kampanyası" (Yeşil Yıldız) projesinin otel işletme ve yönetimleri tarafından çok fazla ilgi görmediğini gözlemliyoruz. Sektörde, bu projeye ilk adımı atan oteller Calista Luxury Resort ve BW The President Hotel oldu.

 

Calista Luxury Resort Otel Türkiye de ilk yeşil yıldız alan, BW The President Hotel ise İstanbul da ilk yeşil yıldız alan otel olarak biliniyor.

 

Kampanya içeriğine bakıldığında aslında otel işletmelerini çok yakından ilgilendiren ürün maliyetlerini düşürecek ve otelleri tasarruf yöneltecek kriterler var.

 

Otellerde en önemli sorunlardan birisi olan sistemsizlik ve sistem yönetimi, bu proje ile tamamen ortadan kaldırılabilir. Projeye start verildiği ilk günden itibaren her şey kontrol altına alınmaya başlanıyor, yani kusursuz bir sistem kurmanın adımını atıyorsunuz.

 

Ama sanırım bu içeriği işletmeler detaylı olarak okumadığı için gözden kaçırmışlar. "Yeşil Yıldız" ile kurulan sistem, otellerde otokontrol mekanizması oluşturuyor. "Yeşil Yıldız" yönetim şekli, otelleri tasarrufa yöneltiyor, gizli kayıpların da önünü kapatıyor.

 

Özellikle Avrupa pazarı ile çalışan otellerin çok ciddi tasarrufları söz konusu. Çok iyi bilinmektedir ki Avrupa halkı bu konuya çok iyi bakmakta ve yaklaşmaktadır. Avrupa topluluğunun çevreye duyarlı olmasının, Yeşil Yıldız Projesi ni uygulayan otellere çok büyük avantajlar sağlayacağı görülüyor.

 

İstanbul un ilk yeşil yıldızlı oteli olan BW The President Hotel Genel Müdürü Ersin Durgun un bu konuda söylediklerine bakıldığında otellerde ne kadar tasarruf yapıldığı da çok net anlaşılıyor.

 

2009 yılında otel, 950 kilogram atık yağın geri kazanılmasını sağlayarak, doğadaki 950 milyon metreküp içme suyunun kirlenmesinin önüne geçmiş. Otel bünyesinde atık pillerin geri kazanılmasıyla, yaklaşık 26 bin metrekare toprağın kirlenmesi önlenmiş.

 

İşletme sahipleri bu detaylara önem verirse, çöpe atılacak 950 kg yağ geri kazanılabilir yani yaklaşık 2,28 TL işletmenin kasasına kalabilir.

 

Bu projenin içeriğini incelemeyen veya gözden kaçıran işletme sahipleri ve yöneticilerin aşağıdaki kriterleri çok iyi okumaları gerekli.

 

İşte otelleri tasarrufa itecek kriterlerin birkaçı …

Enerji tasarruf sistemi bulunmayan tesislerde, müşterilere odadan çıkarken elektrikli cihazların (televizyon, klima vb.) ve ışıkların kapatılmasını hatırlatan bilgilendirme;

 

Odada yer alan cihaz ve makinelerin (minibar, buzdolabı, tv, split klima vb.) yüksek verimli ve az elektrik tüketecek teknolojide olması,

 

Oda aydınlatılmasında az enerji tüketen aydınlatma elemanlarının kullanılması;

 

Odalarda kullanılan cihazların (buzdolabı, minibar, vb.) yüksek verimle ve az enerji harcayacak şekilde; güneş ışığı, ısı kaynakları gibi etkilerden uzak ve cihazın havalandırması sağlanacak şekilde yerleştirilmesi;

 

Duş başlıkları ve musluklarda, akan suyun tasarrufuna yönelik özel armatürlerin kullanılması (Fotoselli, ayarlı, hava karışımlı başlıklı vb. su tüketimi dakikada 12 litreyi aşmayan ), Rezervuarların her kullanımda 6 litre veya daha az su harcaması (Farklı miktarda su akışını sağlayan veya su akışını durdurabilen ayarlı rezervuarlar);

 

Tüm banyolarda duş teknesi veya derinliği azaltılmış küvet kullanılması;

 

Odalarda tek kullanımlık (şampuan, sabun, duş bonesi, bardak, tabak, çatal bıçak takımları vb.) malzemelerin kullanılmaması;

 

Aynı misafir için yastık kılıfı, çarşaf, nevresim ve havluların misafirlerin isteğiyle değiştirileceği konusunda bilgilendirilmeleri;

 

Tesiste kullanılan cihaz ve makinelerin (Isıtma kazanı (boiler), merkezi klima (Chiller vb), soğuk oda, dolap, çamaşır yıkama ve kurutma makinesi vb.) yüksek verimli ve az elektrik tüketecek teknolojide olması;

 

Tesiste az enerji tüketen aydınlatma elemanlarının kullanılması;

 

Tesisin iç ve dış aydınlatmasının, konunun uzmanı kişilerce hazırlanan proje doğrultusunda, mahal ve alanların kullanım amacına göre, gereği kadar yapılması;

 

Tesiste (Koridorlar, bahçe, teknik üniteler, personel mahalleri vb.) harekete veya ışığa duyarlı aydınlatma sistemlerinin kullanılması;

 

Bahçe vb. açık alan aydınlatmalarında kullanılan aydınlatma elemanlarının, ışığın gökyüzüne gitmesini engelleyecek şekilde düzenlenmesi;

 

Tesisin mutfak ve teknik bölümlerinde kullanılan cihazların (soğuk oda, buzdolabı motorları, merkezi klima cihazları vb.) yüksek verimle ve az enerji harcayacak şekilde; güneş ışığı, ısı kaynakları gibi etkilerden uzak ve cihazın havalandırması sağlanacak şekilde yerleştirilmesi;

 

Tesisin sıcak su üretiminde eşanjör cihazının kullanılması;

 

Merkezi ısıtma sisteminin ihtiyaca uygun olarak kullanılabilmesi amacıyla, binanın bölümlere ayrılarak ısıtılabilmesi imkanı;

 

Genel ve personel duş ve tuvaletlerinde bulunan duş başlıkları ve musluklarında, akan suyun tasarrufuna yönelik özel armatürlerin kullanılması (Fotoselli, ayarlı, hava karışımlı başlıklı vb. su tüketimi dakikada 12 litreyi aşmayan);

 

Genel tuvaletler ve personel tuvaletlerinde rezervuarların her kullanımda 6 litre veya daha az su harcaması (Farklı miktarda su akışını sağlayan veya su akışını durdurabilen ayarlı rezervuarlar);

 

Müşterilerin atıkları ayırabilmeleri için tesisin uygun yerlerinde yeterli kutu bidon sağlanması;

 

Organik atıkların ayrılması ve değerlendirilmesi (kompost, biogaz vb.);

 

Genel duş ve tuvaletlerde, ortak alanlarda tek kullanımlık (şampuan, sabun, duş bonesi, bardak, tabak, çatal bıçak takımları vb.) malzemelerin kullanılmaması;

 

Tek kullanımlık içecek kutularının (teneke vb.) sunulmaması, bunun yerine cam şişe, postmix, premix vb. ürünlerin kullanılması;

 

Kullanılmış eşyaların ve malzemelerin satılması veya hayır kurumlarına bağışlanması;

 

Tesisin idari işlerinde kağıt tüketimini en aza indirecek elektronik yazışma, adisyon, fatura vb. sistemlerin kullanılması;

 

Genel bakıldığında bu kriterlerin işletmelere milyarlarca geri dönüşüm ve milyarlarca lira tasarruf yaptıracağı çok ortada.

 

Tüm otelleri "Yeşil Yıldız" almaya davet ediyorum. Son yıllar da çevre kirliliği hızlanarak artmakta. Küresel ısınmanın artmasıyla birlikte, çevre bilinci ve çevreye duyarlılık çalışmaları da önem kazanmaktadır. "Yeşil Yıldız" alarak hem bunun önüne geçmiş olacağız hem de işletmemizde tasarruf yaparak milyarlarca liranın cebimizde kalmasını sağlayacağız.

(e-ha) Haber Merkezi / 21.04.2010

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR