Elektrikli bisiklet motosikleti bitirecek
Elektrikli otomobillerin yollara çıkması için hükümetten kanun beklenirken, elektrikli bisikletler motosikletlerin pabucunu dama attı. Ehliyetsiz kullanılabilen, plaka, vergi ve bakım gibi problemleri olmayan, menzilleri uzayan, akü kalitesi yükselen ve fiyatları düşen elektrikli bisikletlere olan ilgi, satışları 2010 yılının ilk 7 ayında 40 bin adedin üzerine çıkardı.
Fiyatları 900 ila 1800 TL arasında olan elektrikli bisiklet satışlarının yıl sonuna kadar 60 bin adedin üzerine çıkacağı tahmin ediliyor.
Geçen yılın 7 aylık döneminde satışı 88 binlerde olan motosiklet satışları ise bu yılın aynı döneminde 70 bin adetlere geriledi. 2009 u 140 bin adetlerde bitiren motosiklet pazarının bu yılı 125 bin adetlerde bitirmesi öngörülüyor.
Satışları 5-10 bin seviyesindeydi
Geçen yıllarda menzilleri kısa ve fiyatları yüksek olduğu için elektrikli bisikletlerin satışları 5-10 bin adetlerde kalmıştı. Bir taraftan gelişen teknoloji, diğer taraftan düşen fiyatlar ve vergi avantajları elektrikli bisikletlerin cazibesini artırdı.
Türkiye de motosiklet satışlarından yüzde 18 KDV, yüzde 22 ile 37 arasında değişen ÖTV alınırken, gücü 250 watt a kadar olan elektrikli bisikletler plaka, ehliyet ve Motorlu Taşıt Vergisinden muaf.
Elektrikli bisikletin trend olmasının bir nedeni de yakıt-servis-yedek parça masrafı olmaması.
Elektrikli bisikletle 100 kilometrelik yol almanın masrafı yaklaşık olarak 0.5 TL. Araçta sadece fren balatası, lastik ve far ampulü bozulduğunda değişiyor. Akü bittiğinde ise pedal kullanılabiliyor.
Günümüzde basit bir elektrikli bisiklet tek bir şarjla yaklaşık 50 kilometre yol kat edebiliyor. Elektrikli bisikletler genelde Türkiye nin düz satha sahip tüm illerinde satılıyor. Özellikle Antalya, Adana, Mersin, Çanakkale ve İzmir de bu araçlara olan talep yoğunlaşmış durumda. Bu bisikletlerin yokuş çıkma kabiliyetleri kısıtlı olduğundan dağlık ve yokuşlu bölgelerde tutulmuyor.
SUCU VE TÜPÇÜLERİN İLGİSİ YÜKSEK
Elektrikli bisikletlerin alıcı profilinin genelde dar gelirli, toplu ulaşımın olmadığı yerlerde yaşayan veya çalışanlar olduğunu söyleyen Famex Group a bağlı Pumarex Motosiklet Firması Danışmanı Sait Orhan, aracı ticari olarak da kullananların olduğunu, özellikle tüp ve su taşımacılığı gibi işlerde yoğun olarak kullanılmaya başlandığını söyledi. 50 cc lik en ucuz benzinli motosikletin 1500 TL civarında olduğunu belirten Orhan, "Ehliyet 600 TL ye, plaka ise 350 TL ye mal oluyor. En ucuz motosiklet toplam 2500 TL ye mal olurken ayrıca benzin ve bakım masrafları da var. Oysa tüketiciler, 900-1000 TL lik elektrikli bisiklet alıp, elektrikle de şarj edip yakıt masrafını minimuma indiriyor. Plaka ve ehliyet de istenmeyince çok avantajlı oluyor" dedi.
BİR HAFTADA 920 ADET SATTIK
DMS Motor Direktörü Hamza Erköse de "Geçen hafta Çin den ithal ettiğimiz 1000 adet bisikletten şu anda elimizde sadece 80 tane kaldı. Sahil bölgelerinde satışlar çok iyi" dedi. Son 15 günde gelen 2500 aracı bayilere dağıttıklarını ve ellerinde bisiklet kalmadığını ifade eden Asya Motosiklet Satış Müdür Yardımcısı Barış Yılmaz, "Bakım masrafı olmadığından çok avantajlı. En maliyetli tarafı aküsü. O da tüketici kanunu gereği 2 yıl garantili. Eskiden akü aracın maliyetinin yüzde 50 si kadardı. Şimdi 30 lara geriledi" diye konuştu. Hükümetin motosiklet kullanımını teşvik etmediğini ve satışların gerileyeceğini söyleyen Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Başkanı Ali Karakoç ise "125 cc den küçük motosikletlere bile ehliyet isteniyor. Avrupa da böyle bir uygulama yok" dedi.