Test Sürüşü Yapılan Hibrit Otobüs, Hem Çevreci Hem Cimri
Sakarya Üniversitesi, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Temsa`nın ortak çalışması olan Hibrit Otobüs Projesi`nde sona gelindi. 2008 yılında başlanan test aşamaları biten Türkiye`nin ilk hibrit otobüsü, artık yollara çıkmaya hazır.
Sakarya Üniversitesi, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Temsa`nın ortak çalışması olan Hibrit Otobüs Projesi`nde sona gelindi. 2008 yılında başlanan test aşamaları biten Türkiye`nin ilk hibrit otobüsü, artık yollara çıkmaya hazır. Yüzde 30`un üzerinde yakıt tasarrufu sağlayan hibrit otobüs, ulaşım sektörünün yeni gözdesi durumunda.
Sakarya Üniversitesi`nden projeyle ilgili olarak yapılan açıklamaya göre, yolcu taşıma ihtiyaçlarına çevreci olarak cevap vermek için Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Temsa Ar-Ge tarafından finansal ve teknik olarak desteklenerek hazırlanan hibrit otobüsün, Çarşı-Karaman güzergahı üzerinde gerçekleştirilen test ve optimizasyon sürüşlerinde yüzde 30`un üzerinde yakıt tasarrufu sağladığı ve taşıt emisyonlarını azalttığı tespit edildi.
Sakarya Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Şeref Soylu tarafından yürütülen proje, ilk olma özelliğini taşıyor. Hibrit otobüs projesi konusunda açıklamalarda bulunan Doç. Dr. Şeref Soylu, "Bu otobüsün en büyük avantajı, hibrit teknolojisi kullanılması. Bu otobüs şehir içi kullanıma uygun olarak tasarlandı. Belediye otobüsleri sık sık dur kalk yapan otobüsler. Bu frenleme esnasında taşıtın sahip olduğu kinetik enerjiyi, ısıya dönüştürüp çevreye atmak yerine frenleme esnasındaki enerjiyi elektriğe dönüştürüp depolanıyor. Otobüs kalkarken de bu elektrik enerjisini kullanarak kalkış yapılıyor" dedi.
Doç. Dr. Şeref Soylu, yürütülen projenin test ve optimizasyon çalışmaları, Avrupa Birliği`nde 2013 yılında yürürlüğe girecek olan `Euro Vı` normları baz alınarak gerçekleştiğini belirterek, "Avrupa normlarına göre yapılan test ve optimizasyon çalışmalarında, seyir halinde ölçümlenmesi standardı aranıyor" dedi.
Hibrit otobüs
HİBRİT otobüste frenleme esnasında oluşan enerji, elektrik motorlarının şarj dinamosu olarak rejeneratif çalışması ile ultra kapasitörlerde depolanıp, elde edilen enerji aracın tekrar hareketi esnasında devreye giriyor. Ultra kapasitörlerde yeterli enerji olduğu sürece araç bunu kullanarak dizel motora gelen ekstra yüklenmeleri, dolayısıyla yakıt tüketimini ve bakım maliyetlerini azaltıp, motorun ömrünü uzattığı göz önüne çıkıyor. Hibrit otobüs, aynı uzunluktaki dizel otobüslere kıyasla yüzde 30`un üzerinde düşük yakıt tüketimi ve karbondioksit emisyonu sayesinde ilk ve tek olma özelliği taşıyor.
Günümüzün en önemli sorunlarından biri olan hava kirliliği nedeniyle, doğaya saygılı ve çevrenin korunmasına katkıda bulunan teknolojilere olan ilgi giderek artıyor. Hibrit sistemler, tamamen elektrik enerjisiyle çalışan araçla geçiş öncesi olarak kabul edilen, hem motor hem de elektrik enerjisi kullanımıyla ortaya çıkan bir sistem. Günümüz enerji depolama sistemlerimde bu tonajda aracı taşıyacak akü ve ultra kapasitör olmaması nedeniyle bu sistem tercih ediliyor.
Sakarya / Adapazarı (DHA)
04 Aralık 2012