ÜRÜNLER
HABERLER
Site içi arama:
Yeniliklerden haberdar olmak için lütfen kaydolun.
Email:
Ekle   Çıkar  

 

Rusya’da benzin istasyonlarında elektrik şarjı zorunlu olacak…

Başbakan Medvedev`in, benzin istasyonlarında çevreci araçların şarj edilmesi için altyapı kurulması talimatı tartışmayı da beraberinde getirdi. Çok az elektrikli aracın bulunduğu Rusya`da, bu kararın sektöre nasıl etki edeceği bilinmiyor.

 

Rusya genelindeki tüm benzin istasyonlarına, ülkede henüz sayıları birkaç yüzü bulan elektrikli araçlar için, şarj üniteleri yerleştirilmesi talimatı verildi.

 

Başbakan Dimitri Medvedev tarafından imzalanan yasa ile, 1 Kasım 2016 tarihine kadar ülkedeki tüm benzin istasyonları dönüşümlerini sağlamak durumunda.

 

Başbakanlıktan yapılan açıklamada, kararın çevre dostu araçların üretilmesini ve kullanımının artırılmasını teşvik etme amacı güttüğü belirtildi. Ancak bugüne kadar bu araçlar Rusya’da çok da popüler hale gelmiş değil. Ancak uzmanlar, bu kararın, benzin istasyonu işleten şirketlerin maliyetlerini artıracağını ve hükümetin araç sahiplerinin çevre dostu araçlar seçmesi için cazip teklifler getirmediğini vurguluyor.

 

Rusya bugüne kadar ancak 500 elektrikli araç satılmış durumda. Şu an Rusya’nın başkenti Moskova merkezli olan ve kentin popüler otomobil satış sitesi auto.ru’da bulunan 60,000 aracın içinde sadece 18 elektrikli araç var. Bu 18 aracın 13’ü de, ABD merkezli Tesla’nın araçları ve fiyat aralıkları 60,000 ile 180,000 dolar arasında değişiyor. Moskova’da satışa sunulan en ucuz araç ise 2011 model bir Mitsubishi i-MiEV ve bu aracın fiyatı 12,000 dolar.

 

Karşılaştırmak gerekirse, dünyanın en büyük elektrikli araç pazarı olan Rusya’nın komşusunu Norveç’de, Nisan ayında kayıtlı 50,000 elektrikli araç bulunuyor. Rusya’da ise, elektrikli otomobil pazarı o kadar küçük ki, gerçek bir pazardan şu an için bahsetmenin anlamı olmadığı konusunda uzmanlar görüş birliğine varmış durumda.

 

Japonya öncülüğü elinde bulunduruyor

Rusya elektrikli araçlarla, Japon firması Mitsubishi’nin i-MiEV’leri piyasaya sürmesiyle 2011 yılında tanıştı. Ancak ülkede tanınan sürücüler ve hatta çevreci yaklaşımlarıyla ünlü Kaluga bölge valisi Anatoly Artamonov, bu aracın satışlarının artışını sağlayabilmiş değil. Bu yılın Temmuz ayına kadar Mitsubishi Rusya’da sadece 217 elektrikli araç satabilmiş durumda.

 

Bir süre sonra Rusya pazarına Mitsubishi’nin ardından ABD’li üretici Tesla, Alman üretici BMW ve yine Japonya’dan Nissan da katıldı. Ancak Mitsubishi şu ana kadar Rusya’da faaliyet gösteren yabancı otomobil üreticileri arasında, resmi olarak sertifika sahibi olan tek şirket konumunda.

 

Rusya’nın yerli otomobil üreticisi AutoVAZ de bu trende 2011 yılında katıldı ve Lada EL Lada markasıyla çevre dostu bir araç piyasaya sürdü. Yine bu yılın Temmuz ayına kadar satılan Lada EL Lada sayısı sadece 49’a ulaşabildi.

 

Üstelik bundan önce elektrikli araç satışları Rusya’da yavaş yavaş artsa da, bu yıl pazarda bir düşüş de yaşanıyor. Bu yılın ilk yarısında Rusya’da satılan elektrikli araç sayısı 50’den az. Bu rakam geçen yılın aynı dönemine göre %25’lik bir düşüşü gösteriyor. Geçen yıl Rusya’da 140 elektrikli araç satılabilmişti.

 

Büyümenin önündeki engeller neler?

Rusya’daki elektrikli araç pazarının büyümesinin önündeki engellerden bir tanesi yüksek fiyatlar. İthal edilen elektrikli araçların fiyatları birkaç milyon rubleye kadar ulaşıyor.

 

AutoVAZ’un El Lada’sı ise, yabancı üreticilere göre fiyat açısından çok daha cazip. Ancak bu araç da birçok Rus için karşılanabilir olmaktan uzak. Aracın fiyatı 1.2 milyon rubleden, yani 17,700 dolardan başlıyor.

 

Ayrıca Moskova’da elektrikli bir araç almak isteyen bir kişinin EL Lada alabileceği bir bayi dahi bulunmuyor. Üstelik hala bir ön sipariş sisteminin var olup olmadığı ya da bir müşterinin ne kadar süre bekleyeceği bilinmiyor.

 

Yüksek fiyatların yanında uzmanlar, elektrikli araçların Rusya’nın zorlu hava koşullarında kullanılabilmek için üretilmediklerine de dikkat çekiyor. Elektrikli araçlar birkaç yüz kilometre kullanılabilen akülere sahip. Kış aylarında araçları ısıtmak ise akülerin ömrünü kısaltıyor. Bunun sonucu olarak, araçlar kış aylarında 70-80 kilometrede bir şarj edilmek zorunda.

 

Rusya’da elektrikli araç pazarı aynı zamanda altyapı eksikliğinden de yakınıyor. Bu altyapı için, şarj ekipmanlarından oluşan bir zincir yeterli değil, aynı zamanda yedek parça ve servis hizmetlerinin de gelişmiş olması gerekiyor.

 

VTB Capital uzmanlarından Vladimir Bespalov, “Hükümetin ülkedeki benzin istasyonlarına elektrikli araçların şarj olması için gerekli ekipmanın kurulması yönündeki kararı, pazarın büyütülmesini sağlayacak bir adım değil. Bunun için talebi artıracak adımların atılması gerekiyor” diye konuşuyor.

 

Rusya dışında denenen ve test edilen bir uygulama, elektrikli ve hibrid araç satın alanlar için hükümet destekli indirimler getirilmesi. Bu araçlar için ayrıca indirimli park imkanı da tanınıyor. Ancak Rusya’da, çevreci araçlar satın alınmasını teşvik edecek bir politika bulunmuyor. Moskova’da elektrikli araçlar ücretsiz park edebiliyorlar ancak bu hibdir araçlar için geçerli değil.

 

Ucuz bir taahhüt yok

Elektrikli araçlar için şarj istasyonları Moskova merkezli birkaç şirket tarafından zaten geliştiriliyor. Bunlardan bir tanesi Moscow United Electric Grid Company adında ve şirketin başkentte kurduğu 28 şarj noktası bulunuyor. Şirketin sözcüsü Yelena Burenina, “Bu bir pilot uygulama ve bu nedenle araçlar ücretsiz şarj ediliyor” ifadelerini kullanıyor. Burenina, talep yetersizliği nedeniyle şarj noktalarının tam kapasite ile çalışmadığını da vurguluyor.

 

Şu an için Moskova’da elektrikli araçlar için hizmet veren şarj noktaları, benzin istasyonları ile ilişkili olarak değil. Uzmanlara göre, şarj noktalarında verilen hizmet, gerekli ekipmanın ithal edilmesi gerektiğinden pahalı da oluyor.

 

Başkent Moskova ve Moskova bölgesinde elektrikli araçlar satan ve şarj istasyonları zinciri sahibi Revolta Motors’un genel direktörü Maxim Osorin, bir şarj istasyonu kurmanın 100,000 rubleden, yani 1480 dolardan başladığını belirtiyor. Bu istasyonlarda bir elektrikli aracın tamamen şarj edilmesi dokuz saati bulabiliyor. Bir aracı 30 dakikada şarj edebilen modern tesislerin maliyeti ise yaklaşık 51,720 dolar. Ekipman sorununa ek olarak, istasyon sahipleri inşaat ve elektrik şebekesi bağlantısının maliyetini de karşılamak durumunda.

 

Hükümet tarafından gündeme getirilen talimatta, benzin istasyonlarında ne tarz elektrikli şarj altyapısı kurulması gerektiği belirtilmiyor. Küresel deneyimler, bir benzin istasyonunda kurulacak elektrikli şarj altyapısının hızlı olması gerektiğini, çünkü insanların saatlerce araçlarını şarj etmek için kuyrukta bekleyemeyeceğini ortaya koymuş durumda.

 

Bir işaret vermek

Revolta Motors’un genel direktörü Maxim Osorin, hükümetin açıklamasının her ne olursa olsun pazarın gelişmesine olumlu bir etki yaratacağına dikkat çekiyor. Moscow United Electric Grid Company sözcüsü Burenina da buna katılıyor. Burenina, “Hükümetin yeni aldığı kararın sektörü hareketlendireceğine inanıyoruz. Ancak sektörün gelişmesi sadece altyapıya değil, Rusya’daki elektrikli araç talebine de bağlı. Bunun da devlet tarafından özendirilmesi gerekiyor” diye konuşuyor.

 

Bazı uzmanlar Rusya’nın elektrikli araçların popüler olduğu ülkeleri yakalayıp yakalamayacağı konusunda değil, bunun denenip denenmeyeceği konusunda şüpheleri bulunuyor. Uzmanlar, Rusya’nın çok büyük bir ülke olduğunu ve birçok ülkeye göre çok daha az aracın bulunduğuna dikkat çekiyor ve ‘ülke genelinde elektrikli araçların geliştirilmesi fikrinin gerekli olmadığını’ belirtiyor.

 

Ancak VTB Capital’dan Bespalov, Rusya’daki elektrikli araçların geleceği konusunda iyimser olduğunu belirtiyor. Bespalov, “Avrupa ülkelerinde elektrikli araç pazarı gelişiyor. Er ya da geç, Rusya’da da elektrikli araçların sayısı hızla artmaya başlayacak. Ancak bunun gelecek birkaç yıl içinde olması kolay değil” ifadelerini kullanıyor. (Kaynak: www.moscowtimes.com)

http://dijitalhayat.tv

12.09.2015

 

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR